BLog

Een blog boordevol smakelijke verhalen. Over hoe de oprichter van Greenway de weg naar veganisme vond en dankzij z’n conceptuele visie een Vlaams pionier werd. Over hoe klimaat alsmaar hoger op de agenda staat, en hoe onze verrassend lekkere veggieproducten al heel wat vleesliefhebbers hebben kunnen overtuigen. Je leest het allemaal – en nog zoveel meer – hier.

Van dierenliefhebber tot klimaatactivist: Greenway-partner Cédric Hanet

Dat het team van Greenway vol goede energie en positive vibes zit, dat is meer dan duidelijk. Maar wie zijn de mensen achter het merk? En waarom kiezen zij ervoor om zich zo in te zetten voor het klimaat? Wij vroegen Greenway-partner Cédric Hanet naar zijn drijfveren, doelstellingen en visie.

Waarom 2020 het jaar van het plant-based dieet wordt

Foodtrends volgen elkaar jaar na jaar op. In 2018 gingen we allemaal aan de granola en kozen we steevast voor foodsharing. 2019 werd dan weer het jaar van duurzamer en lokaal eten. Wordt 2020 hét jaar dat plant-based food z’n weg vindt naar het hart, én de eettafel, van het gemiddelde huishouden? Als het van Greenway afhangt wel.

What's next for plant based diets

Alsmaar meer consumenten eten wekelijks of zelfs dagelijks plant-based. De trend naar een vleesloos dieet wint al jaren aan populariteit en heel wat mensen noemen zichzelf tegenwoordig flexitariër. Waar er vroeger wel al ’s gelachen werd met het geitenwollensokkengehalte van een ecologisch verantwoord en diervriendelijk dieet, zwichten tegenwoordig zelfs de grootste vleesliefhebbers voor een flexi lifestyle. Consumentenonderzoeksbureau Mintel publiceerde onlangs een rapport over de verwachtingen van de consument m.b.t. plant-based producten. 

Het jaar van greenway

2019 was hét jaar voor Greenway. Wie nog nooit van de Vlaamse veggie pionier gehoord had begin 2019, heeft dat begin 2020 ongetwijfeld wel. Succes, groei en innovatie zijn de sleutelwoorden geweest van het voorbije jaar, maar wat brengt het nieuwe jaar voor Greenway? En wat mogen we nog van hen verwachten? We vroegen het aan Paul Florizoone, de oprichter van het bedrijf.

Een gezond en evenwichtig voedingspatroon met greenway

A little plant-based goes a long way. Het is één van de lijfspreuken van Greenway, want een plant-based voedingspatroon heeft natuurlijk talloze voordelen, zowel op korte als op lange termijn. Naast erg goed voor onze planeet, is de plant-based family van Greenway ook erg gezond. Het bewijs? De vergelijkende studie van Evelien Mertens, onderzoeker voedings- en dieetkunde aan Eramushogeschool Brussel, wetenschappelijk medewerker aan de VUB en zelfstandig diëtist.

Goed rapport voor de Greenway Burger: duurzaamheidsonderzoek co2logic

De Greenway Burger is niet enkel super lekker, maar ook veel klimaatvriendelijker dan een klassieke vleesburger. Het duurzaamheidsgerichte onderzoeksbureau co2logic nam voor Greenway de proef op de som en vergeleek de milieu-impact van de Greenway Burger met een rundshamburger. Het resultaat? Een verbluffend kleinere impact: de Greenway Burger is zo’n 94% klimaatvriendelijker.

Van Azië naar België: het verhaal van Greenway-oprichter Paul Florizoone

Vandaag is Paul Florizoone gekend als de man achter het Belgische veggie & plant-based merk Greenway. Vroeger was Paul een doorsnee Vlaming die wel hield van een goed stukje vlees. Tot hij na zijn studies met enkele vrienden door Azië trok en noodgedwongen de vegetarische keuken moest betreden. Al snel merkte Paul dat hij vlees helemaal niet miste, omdat de veggie keuken verrassend lekker is. Toen hij terug naar België kwam, besloot Paul dan ook om zijn vleesarm dieet aan te houden. En omdat hij zo enthousiast was over de vegetarische keuken, wou hij ze aan zoveel mogelijk Belgen laten proeven: het begin van een mooi verhaal.

De verregaande ambitie van greenway

Waar oprichter Paul Florizoone het eerste Greenway-restaurant opende om zijn thuisstad Gent te overtuigen van de vegetarische keuken, reikt de ambitie van
Greenway vandaag tot ver over de landsgrenzen heen. Het ultieme doel? Het klimaat redden met plantaardig eten. En zolang het klimaat niet gered is, blijft Greenway zich 100% inzetten om zelfs de grootste vleesliefhebber te overtuigen van plant-based food…

hoe greenway de eerste co2-neutrale burger op de belgische markt bracht

Het klimaat verandert aanzienlijk, de opwarming van de aarde staat hoog op de politieke agenda en we proberen met z’n allen klimaatvriendelijker door het leven te gaan. Bij Greenway zijn we ervan overtuigd dat ze allemaal climate changers kunnen worden. Met onze plant-based producten proberen dan ook zoveel mogelijk mensen te overtuigen van de meat free keuken. Zonder vlees dus, en met de Greenway Burger nu ook zonder CO2-uitstoot. Hoe wij een burger maken die niet enkel 94% klimaatvriendelijker is dan een vleesburger, maar ook geen enkele CO2-impact heeft? Lees snel verder.

nl_BEDutch
en_GBEnglish fr_BEFrench nl_BEDutch